Biologische consumentenbestedingen
Laatste update: 12 september 2024 Update frequentie: Jaarlijks
De consumentenuitgaven aan biologisch voedsel zijn met 11% zijn gestegen van 1,6 mld. euro naar 1,8 mld. euro in 2022. De uitgaven aan alle soorten voedsel zijn in 2022 met 15% toegenomen. Dit komt voor een groot deel door een hoge inflatie in 2022 (circa 11%). Supermarkten zijn met ongeveer twee derde van alle biologische bestedingen het belangrijkste verkoopkanaal. Aan biologische aardappelen, groenten en fruit wordt in supermarkten het meeste uitgegeven, circa 337 mln. euro in 2022. De ontwikkelingen in de bestedingen aan biologisch voedsel zijn gerelateerd aan het aanbod van dit voedsel in de verkoopkanalen voor de consument.
Totale bestedingen
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Bestedingen in supermarkt
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Aandeel verkoopkanaal
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Aandeel bestedingen
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Over deze indicatoren
De bestedingen aan biologisch voedsel zijn gemeten in supermarkten, foodservice en speciaalzaken voor duurzame voeding (samen circa 90% van alle voedselbestedingen). Voor de retail is als uitgangspunt genomen dat voedingsmiddelen door consumenten in de winkels als biologisch kunnen worden herkend, bijvoorbeeld door een logo op de verpakking. Voor foodservice is de herkenbaarheid voor leveranciers en afnemers in dit kanaal gekozen als uitgangspunt. Voor meer informatie over de opzet van de meting, zie Monitor Duurzaam Voedsel 2022(externe link)